Je geestelijk welbevinden verbeteren? Daar is een app voor!

Je geestelijk welbevinden verbeteren? Daar is een app voor!

Mind - 18 januari 2019

Een scheiding brengt voor veel mensen onnoemelijk veel stress met zich mee. Zoals je weet is stress niet goed voor je gezondheid. En, o jee, ook die gedachte kan je weer stress opleveren. Het gevolg is een vicieuze cirkel waar je moeilijk uitkomt. De oplossing? Ontstressen! Maar dan met een app. In dit artikel lees je meer over manieren om met stress om te gaan en welke apps dan van pas kunnen komen.

Fit Uit je Scheiding Challenge
Dit artikel is onderdeel van onze challenge: Fit Uit Je Scheiding. Wij geven je allerlei tips, achtergronden én bijbehorende challenges omtrent de emotionele kant van scheiden. En dit alles met een ultiem doel: je emotioneel fit uit je scheiding helpen. Hoe je meedoet, lees je onderaan dit bericht.

Ga mediteren als een malle

Het schijnt dat mediteren direct loont. Met meditatie kun je het aantal stresshormonen in je lichaam direct verlagen. Daardoor daalt je hartslag en bloeddruk en je lichaam kalmeert en herstelt.

Meditatie hoeft daarmee geen spirituele oefening te zijn waarbij je in lotushouding rond gaat zweven. Nee, zie het meer als een manier om je gedachten netjes op een rijtje te krijgen.

Meditatie-apps

Er is een groot aantal verschillende meditatie-apps. Onze collega Angèle is een fervent gebruiker van de VGZ Mindfulness Coach app. Zij vertelt:

“Ik gebruik de app als ik even een momentje van helderheid nodig heb. Het mooie aan de app van VGZ is dat ik zelf veel kan instellen. Bijvoorbeeld hoe lang ik wil mediteren en met welk doel en tijdens welke bezigheid.”

Zelf heb ik in het verleden veelvuldig gebruik gemaakt van Headspace, een app om even uit je hoofd te komen, of er juist in. Headspace werkt met een beloningssysteem zodat je het blijft gebruiken. En je kunt andere Headspacegebruikers als buddy toevoegen zodat je gezamenlijk tot helderheid en inzicht komt. Wie wil dat nou niet? 🙂

Schrijf je gevoelens op, want dat helpt

Het opschrijven van je gedachten en gevoelens kan enorm opluchten. Althans, volgens sommige psychologen dan. Maar alleen daarmee ben je er nog niet. Vooral mensen die proberen zulke gevoelens te begrijpen en ze een plek proberen te geven, voelen zich aantoonbaar beter achteraf. Het zien van irrationele gedachten die uitgeschreven staan, kan helpen om ze te relativeren.

Apps om een dagboek of je gevoelens bij te houden

Collega Marlon is nogal enthousiast over Daylio. Met deze app kun je dagelijks je stemming bijhouden via een eenvoudige interface. Marlon over Daylio:

“Ik ben niet zo van het schrijven van ellenlange stukken over gevoelens, maar Daylio biedt mij een makkelijke manier om elke dag vast te leggen hoe het met mij gaat. Zo kan ik snel patronen ontdekken.”


Andere apps om je gedachten op een rijtje te krijgen of je stemming bij te houden zijn Moodpath, Day 1 (alleen voor iOs) of Journey.

De Challenge

Waarschijnlijk had je hem al geraden: download een van de bovenstaande apps en begin met mediteren of het bijhouden van een dagboek of je gevoelens.

Je zult merken dat zelfs de kleinste acties een beetje kunnen helpen. Probeer die controle in je leven terug te krijgen. Stapje voor stapje, appje voor appje.

Ook meedoen met de Fit Uit je Scheiding Challenge?

Meld je dan aan via de onderstaande knop. Je krijgt dan automatisch als eerste dit soort challenges in je mailbox. Heb je geen zin in e-mail, like ons dan op Facebook. Dan krijg je de updates gewoon in je tijdlijn. Houd je ook niet van Facebook, dan kun je gewoon dit blog in de gaten houden, bijvoorbeeld via RSS. Alvast veel succes. En … houd vol!

Deel deze blog op