Je financiën op orde met een kasboek

Je financiën op orde met een kasboek

Mind - 25 maart 2019

Daar zit je dan, in je eentje. Scheiding achter de rug, alles geregeld, als er kinderen zijn, daar goede afspraken over gemaakt. Dankzij de mediator is het geen vechtscheiding geworden, maar is de hele, pijnlijke periode zo prettig mogelijk afgerond. Maar nu? Hoe nu verder? Emoties wellen regelmatig op, je huilt om niets en alles, maar er is zoveel méér. Het geld, bijvoorbeeld. Hoe moet dat in vredesnaam?

De maandelijkse financiën. Misschien deed je het huishoudboekje samen met je ex-partner, misschien deed je partner dat, misschien jij. In dat laatste geval weet je wel wat er elke maand weer terugkomt. En dat je nu de tering naar de nering moet zetten. Kleine kans dat je opeens meer inkomsten hebt dan voorheen. Toch?

Persoonlijk kasboek

Stel nou dat jullie de financiën samen deden, of dat je partner het grote overzicht hield. Hoe moet dat nu dan verder? Hoe richt je jouw eigen persoonlijke kasboek dan in? Zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan? Wanneer moet je wat betalen, en hoe heb je daar dan opeens het geld voor?

Stop! Niets “opeens geld”. Wil je je financiën op orde hebben, dan komt er nooit iets “zomaar” langs. Dan weet je wanneer en hoeveel. Behalve je kleine uitspattingen, natuurlijk, je guilty pleasures. Want die wil je er natuurlijk graag in houden…

Oké, daar gaan we. Via je smartphone kun je een uitgaven-app downloaden. Ben je een beetje handig op de computer, dan maak je een Excel-overzicht. Weet je niet wat Excel is, en is een app downloaden voor jou abracadabra, vergeet dat dan maar en houd gewoon een papieren kasboekje bij! Schrijf/tik nu aan de IN-kant je maandelijkse inkomsten: salaris, uitkering, toeslag dit, toeslag dat. Liefst netto, dat werkt het makkelijkst. Heb je alleen brutobedragen, trek dan van het totaalbedrag een percentage af dat je denkt aan belasting kwijt te zijn. De tariefschijven vind je op de website van de belastingdienst.

De pagina IN op papier of digitaal, heeft dus een x bedrag.

Hoeveel maandelijks

Dan krijg je de pagina UIT: wat komt daar in de loop van de maand zoal bij? Schrijf dat eerst op klad: je huur of hypotheek, verzekeringen, gas, licht, water, belastingen van gemeente en waterschap, autokosten en wat je verder nog hebt… Een aantal zaken komt één of twee keer per jaar langs, de rest maandelijks.

De maandelijkse zaken zijn gemakkelijk op een rijtje te zetten en op te tellen. Maar er zijn ook driemaandelijkse betalingen, halfjaarlijks of zelfs jaarlijkse. Hoe verwerk je die nou in je kasboek en in de realiteit? Zet al die betalingen ook op een rijtje en deel ze door het aantal maanden. Dus kwartaalbetalingen door 3; dan heb je een maandbedrag. Jaarbetalingen door 12 etc. Open een nieuwe bank- of spaarrekening als reserveringsrekening. Stort daar maandelijks het geld op dat je over een paar maanden of elk half jaar of jaar moet betalen. Op die manier “spaar” je dat geld bij elkaar.

Voor die reserveringsrekening maak je ook een digitale pagina of een pagina in je huishoudboekje. Zo houd je precies zicht op wat je wanneer moet betalen. Heb je een eigen huis, vergeet dan vooral niet maandelijks te sparen voor onderhoud. Zelfs 25 euro per maand levert nog 300 euro per jaar op! Hetzelfde geldt voor auto-onderhoud. Elke maand geld daarvoor wegzetten en je komt nooit voor verrassingen te staan!

Vaste lasten omlaag…

Als het goed is, heb je nu overzicht. Je zult best in de loop van de weken nog zaken bedenken die ook in het kasboek moeten. Geen nood, gewoon toevoegen en opnieuw de optelsom maken. En houd je kasboek bij, maandenlang, of jarenlang.

Na alle vaste lasten bij elkaar te hebben opgeteld, is het prettig als er een bedrag onder de streep staat dat kleiner is dan je maandelijkse inkomsten. Het verschil tussen die twee bedragen is je huishoudgeld, kleedgeld, zakgeld, of hoe je het ook maar wilt noemen. Je kunt, als je wilt, dat geld ook weer onderverdelen, zodat je precies kunt vaststellen hoeveel geld je wilt uitgeven aan de dagelijkse boodschappen. Of kúnt uitgeven. Sommige mensen pinnen dat geld en betalen cash, zodat ze nooit te veel uitgeven…

Stel nou dat er na alle maandelijkse lasten geen geld overblijft voor boodschappen? Stel… het kan gebeuren, hè? Dan blijft er niet veel anders over dan meer te gaan werken, of alle maandelijkse lasten te heroverwegen. Hoe breng je je vaste lasten omlaag?

Zitten er verzekeringen tussen die niet echt nodig zijn? Schrappen! Heb je een hoge energierekening? Omlaag ermee! Vergelijk hem met buren en stook een graadje lager, doe wat minder licht aan en was alleen met volle wastrommels. Gebruik de droger niet meer, scheelt een hoop elektra. Wees streng voor jezelf en snijd waar kan worden gesneden. Kom je er niet uit, vraag dan om hulp. Er zijn genoeg instanties waar je terechtkunt, dus maak daar gebruik van!

Deel deze blog op