Hoi vissenbrein, zó ga je om met stress!

Hoi vissenbrein, zó ga je om met stress!

Mind - 30 januari 2019

Stress. Wie is er niet groot mee geworden? Nou, genoeg mensen eigenlijk. Stress is namelijk niet zo héél goed voor je gezondheid. Maar eigenlijk is stress zelf niets eens het grootste probleem. Want stress betekent eigenlijk helemaal niets. Nee, het gaat om onze stressresponsen op stressveroorzakers, oftewel, stressoren. Dáár zit hem de crux. In dit blog lees je hoe je je responsen beter afstemt op dingen die stress veroorzaken. En je leest vooral ook waarom we je met vissenbrein aanspreken. 🙂

De evolutie van stress

Hoe wij omgaan met stress ligt al een miljoenmiljard jaar vast. Wij als mens en als kroon op de schepping, stammen net als alle andere organismen af van eencelligen. En die gaan op hun eigen manier om met hun eigen stressveroorzakers. Neemt zo’n eencellige bijvoorbeeld hitte waar, dan produceert hij hitteschokeiwitten om te voorkomen dat z’n celwandje het begeeft.

Evolutie zorgde ervoor dat eencelligen veranderden in meercelligen, die op hun beurt via zeewormen in vissen veranderden. En al die veranderende soorten kampten met hun eigen stressoren zoals infecties, voedselschaarste en verwondingen en ontwikkelden daar vervolgens hun eigen stressresponsen op. Helaas is die ontwikkeling voor ons een beetje blijven hangen in de tijd toen we nog met vinnen rond…zwommen.

Prehistorische stressresponsen op moderne stressoren, wie wint?

Goed, we hebben dan weliswaar een ‘iets’ groter bewustzijnsniveau dan een vis en wellicht een breder scala aan emoties, maar ons stresssysteem is zo’n 500 miljoen jaar geleden opgeleverd en sindsdien is er weinig aan veranderd. En dus gaan wij als moderne mensen onze moderne stressoren te lijf met een hopeloos ouderwets systeem dat prehistorische vissen nog gebruikten om aan roofdieren te ontkomen.

Vroeger kwamen we daar als mens nog wel mee weg. Zagen wij bijvoorbeeld een leeuw, dan ging ons hart sneller kloppen, spanden we onze spieren aan en konden we met die verhoogde lichamelijke paraatheid vluchten of vechten. Maar als we nu een appje krijgen van onze partner met de tekst: “we moeten praten”, dan hebben we niet zo heel gek veel aan zo’n driftig kloppend hart en verhoogde bloeddruk en spierspanning. En da’s lastig.

Moderne stressoren bestrijd je met moderne middelen

Als vechten of vluchten geen zin hebben, dan is het ondergaan van stress de enige optie. Maar als je voortdurend wordt blootgesteld aan adrenaline die door je frêle lichaam giert, dan is ondergaan hetzelfde als een wortelkanaalbehandeling zonder verdoving, een concert van Famke Louise bijwonen zonder volledig dempende oordoppen of een combinatie daarvan. Je moet dus op zoek gaan naar manieren om je stressrespons te dempen.

Famke Louise die optreedt bij je tandartsbezoek: een behoorlijke stressveroorzaker

Dan kun je denken aan valium, oxazepam of wat voor pammetjes dan ook, maar daar kleven natuurlijk ook weer nadelen aan vast. Buiten dat we afhankelijk worden van dit soort middelen, plassen we de werkzame stoffen ook weer uit en komen ze in het milieu terecht. En daar zwemmen onze voorouders rond die juist wel genoeg hebben aan hun prehistorische stressresponsen. Nee, denk in plaats daarvan aan wat ons onderscheidt van die vissen; ons bewustzijn en onze emotionele belevingswereld. Die zijn bij ons wél doorgeëvolueerd en daarin ligt dan ook het moderne antwoord op moderne stressoren.

Jij bent niet perfect

Net als de evolutie ben jij niet perfect. Ook jij bent het resultaat van een continu proces van trial en error. Omstandigheden veranderen, dus jij zal daarin mee moeten gaan. De Grieken zeiden het al: panta rhei, alles stroomt. En daar moet je dus niet steeds tegenin willen zwemmen. Soms is het makkelijker om je even mee te laten voeren. Je komt vanzelf wel in rustiger vaarwater terecht.

En zodra je dat met al je bewustzijn, je emoties en vooral je menszijn dát beseft, ligt geluk binnen handbereik. Geluk komt pas na acceptatie en aanvaarding van ongeluk.



De Challenge

De challenge die bij dit artikel hoort is om een keertje niet te vluchten of te vechten, maar om juist in je bewustzijn te blijven.

Als je een vervelend berichtje van je (aankomende) ex-partner krijgt, probeer dan met begrip en positivisme te reageren, zonder jezelf te kort te doen natuurlijk.

Ook meedoen met de Fit Uit je Scheiding Challenge?

Meld je dan aan via de onderstaande knop. Je krijgt dan automatisch als eerste dit soort challenges in je mailbox. Heb je geen zin in e-mail, like ons dan op Facebook. Dan krijg je de updates gewoon in je tijdlijn. Houd je ook niet van Facebook, dan kun je gewoon dit blog in de gaten houden, bijvoorbeeld via RSS. Alvast veel succes. En … houd vol!

Deel deze blog op