Verdoof scheidingspijn door de heerlijke lichamelijke pijn van keihard (of een beetje) sporten

Verdoof scheidingspijn door de heerlijke lichamelijke pijn van keihard (of een beetje) sporten

Body - 18 april 2019

Als je al onze blogberichten zo eens terugleest, zal het je opvallen dat veel daarvan beginnen met een statement dat scheiden tot lijden leidt. En ja, dat is een behoorlijk cliché, maar helaas is het een waarheid als een koe. Of je nou degene bent die wordt achtergelaten of degene bent die iemand achterlaat; scheiden doet pijn. En een paracetamolletje helpt daar niet tegen.

Sporten kan helpen

Wat wel kan helpen is sporten, je lichaam zo erg op z’n donder geven dat de geestelijke pijn vervangen wordt door een lichamelijke pijn. Nou ja, vervangen… de pijn wordt meer verzacht door sporten. Uit veel onderzoeken blijkt namelijk dat mensen die zo’n 3 uur per week aan sport doen, anderhalf keer zo’n grote kans hebben om te herstellen van een psychische “stoornis”. En scheiden stoort je psychisch welzijn best wel.

Hoe sporten helpt tegen depressie

Is Netflixen leuker dan sporten?

Maar ja, sporten is best wel zwaar, en moeilijk, en vervelend. Je wordt er moe van. En je gaat ook nog eens zweten. Bah. Vooral mensen die goed zijn in het betere netflixbingewerk of het tillen en kantelen van glazen bier of wijn kunnen er moeite mee hebben om er überhaupt aan te beginnen. En dat is dus ook vaak de eerste stap die je moet zetten. Beginnen met sporten.

Moeilijk: beginnen met sporten

Scheiden leidt vaak tot somberheid of depressie. En mensen die wat depressiever in hun vel zitten, zien vaak bij alles wat ze doen hele grote beren op de weg. Zittend op de bank, geflankeerd door apathie en lethargie, is elk begin aan iets nieuws of actiefs een ware opgave. En daarin zit hem dan ook direct een heerlijk voordeel: als je jezelf zo ver hebt gekregen om die bank af te komen, dan heb je direct al prestatie neergezet waar je trots op kunt zijn.

Sporten is niet alleen maar hardlopen


Het maakt niet zo heel veel uit hoe je je lichaamsbeweging krijgt. Hardlopen is een makkelijke manier om dat te doen, maar je kunt ook denken aan iets dat nóg makkelijker is. Bijvoorbeeld de 7 minute workout, een combinatie van intensieve oefeningen als planking, pushups, crunches en meer van dat soort dingen. Maar je kunt ook een tijdje touwtjespringen of je aanmelden voor tennis, voetbal of squash. Het maakt niet zo veel uit wat je doet, als je er maar moe van wordt.

De Challenge

GA…. SPORTEN! Rennen, opdrukken, crunches, squats, planken… het maakt niet uit. Als je het maar regelmatig doet en vergeet niet je score bij te houden. 🙂

Deel deze blog op