Mindfull eten maakt het leven lekkerder

Mindfull eten maakt het leven lekkerder

Body - 14 februari 2019

Als je niet eet, val je om. Eten doe je om energie te krijgen en die energie gebruik je om weer nieuw eten te vergaren. Althans, zo deden onze voorvoorvoorouders het. Zij besteedden al hun tijd, energie en vooral denkkracht aan het verzamelen van eten. Tegenwoordig hoeft dat niet. We kunnen de hele dag dooreten en nog steeds tijd overhouden voor andere dingen. Misschien wel te veel tijd…

Maakt eten (on)gelukkig?

Wij leven in een wereld die gericht is op consumeren. Je kunt op elk moment en op elke plek eten. En omdat eten zo appelleert aan een primaire behoefte, is het moeilijk om weerstand te bieden aan de continue verleiding om ons heen. Dat niet alleen, ook de stofjes in ons eten maakt eten verslavend. Denk aan suikers, vetten, smaakversterkers.

Kies je voor een bloemkool in stukken snijden en bereiden of een kleffe hamburger uit een vettig papiertje?

En zo eten we niet alleen om maar energie te krijgen. We eten om ons gelukkiger te voelen, of in ieder geval om negatieve gevoelens te onderdrukken. De dopamine die vrijkomt bij het eten van een Mars of een Mc-Donaldshamburger is slechts een lapmiddel waarvan we uiteindelijk niet veel gelukkiger worden. Eerder het tegenovergestelde.

Bewust eten is lekkerder

Om deze vicieuze cirkel te counteren, zou je kunnen beginnen met bewuster te worden van wat je eet. Maar dan ook écht bewust. Dat houdt niet op met het lezen van de ingrediëntenlijst en exact te weten hoeveel suikers, vetten en bijbehorende calorieën je binnenkrijgt. Het gaat ook om dat je je ervan bewust wordt wat je doet om dat eten uiteindelijk op je bord of in je hand te krijgen. Mindfull eten dus.

Mindfull eten heeft niets te maken met afslanken of diëten. Uiteindelijk doet het lichamelijk misschien niet eens zo heel veel met je. Het verandert wel je kijk op eten. Je leert bijvoorbeeld om je keuzes veel bewuster te maken en niet alleen door je emoties en primaire behoeftes te laten dicteren. Hierdoor zul je kleinere porties gaan eten, sneller ongezond eten vermijden en je raakt niet te vol van je eten.

Mindfull eten – zo doe je dat

Het is geen rocket science om mindfull te gaan eten. Gewoon een beetje nadenken bij wat je doet. En eigenlijk zijn er geen regels, dus je kunt het niet fout doen. We hebben wat leidraden uitgesponnen die je kunt aanhouden om ook bewuster te gaan eten.

Waardeer je eten
Het is niet vanzelfsprekend wat er op je bord ligt. Elk ingrediënt heeft een verhaal, een herkomst. Bedenk waar ze vandaan komen en wat het heeft doorstaan om uiteindelijk te shinen op je bord.

Geen afleiding
Lekker aan tafel met een bord, mes en vork en je eten. Geen televisie, geen muziek, geen telefoon. Alleen jij en je eten.

Kleine porties, kleine hapjes
Kleine hapjes en veel kauwuh, zodat het regelmatig in je bloed komp“, aldus Koot en Bie in eenvoudigere tijden. We scheppen te vaak en te veel op. Als je kleine bordjes of schaaltjes gebruikt scheelt het al gauw zo’n 20% met wat je binnenkrijgt. Gebruik stokjes om jezelf te dwingen kleinere hapjes te nemen.

Eet langzaam
Langzamer eten geeft je lichaam de tijd om hetgeen wat er binnenkomt rustig te verwerken. Voedingsstoffen worden optimaal opgenomen en je geniet langer van je eetervaring.

Pauzeer regelmatig
Leg je bestek af en toe even neer om te genieten van de nasmaak of hoe het eten eruit ziet. Neem de tijd om na te gaan of je lichaam inmiddels genoeg heeft gehad. Is dat het geval? Stop dan met eten.

Kijk, ruik, proef…
…en bewonder. Gebruik al je zintuigen bij het eten. Hoe ziet het eruit? Hoe ruikt het? Hoe smaakt het? Hoe is de structuur of de textuur in je mond (of tussen je vingers)? Mmmm, spruitjes smaken ineens niet zo héél erg slecht meer.



De Challenge

De challenge die bij dit artikel hoort is om een keertje je avondmaal mindfull te bereiden en te nuttigen. Gebruik daarvoor bovenstaand stappenplan.

Ook meedoen met de Fit Uit je Scheiding Challenge?

Meld je dan aan via de onderstaande knop. Je krijgt dan automatisch als eerste dit soort challenges in je mailbox. Heb je geen zin in e-mail, like ons dan op Facebook. Dan krijg je de updates gewoon in je tijdlijn. Houd je ook niet van Facebook, dan kun je gewoon dit blog in de gaten houden, bijvoorbeeld via RSS. Alvast veel succes. En … houd vol!

Deel deze blog op